Filozofická olympiáda
V pátek 17. 1. 2025 se na naší škole uskutečnilo 1. kolo Filozofické olympiády. V celé České republice se jej zúčastnilo 870 žáků. Naši školu reprezentovalo devět studentů 3. a 4. ročníků. Celý online test byl opět velmi náročný, když zahrnoval otázky z dějin filozofie, teoretické filozofie, ale především úkoly z praktické a hravé filozofie.
Všem účastníkům olympiády děkujeme. Do finále postupují dva naši studenti: vítěz školního kola Adam Pultar a Monika Lacinová, která obsadila pomyslnou druhou příčku. Oběma postupujícím gratulujeme a přejeme hodně úspěchů v celostátním kole!
Pro ilustraci uvádím jeden zajímavý příklad z testu:
Úkol č. 18: Americký filosof Thomas Nagel (*1937) ve svém slavném myšlenkovém experimentu využívá echolokační schopnosti netopýrů, aby kritizoval určitou filosofickou představu týkající se mysli. Přečtěte si úryvek a určete, co se v něm Nagel snaží tvrdit.
„Předpokládám, že všichni věříme, že netopýři mají prožitky. Jedná se o savce a o jejich zkušenosti není třeba pochybovat více než o zkušenosti myší, holubů nebo velryb. [...] Ačkoli jsou s námi netopýři spřízněni blíže než ony ostatní druhy, objevuje se u nich spektrum činnosti a smyslový aparát, jež jsou natolik odlišné od těch našich, že je zde problém, který chci představit, mimořádně zřetelný [...]. Dnes víme, že většina netopýrů (microchiroptera, abychom byli přesní) vnímá vnější svět především pomocí sonaru nebo echolokace tak, že zaznamenává odrazy svých rychlých, jemně modulovaných, vysokofrekvenčních výkřiků od předmětů, které jsou v dosahu. [...] Avšak sonar netopýra, ačkoli se nepochybně jedná o podobu vnímání, se ve své činnosti nepodobá žádnému z našich smyslů a neexistuje důvod pro domněnku, že je subjektivně jako cokoli z toho, co můžeme zakusit nebo co si můžeme představit. To, zdá se, vytváří obtíže pro pojem o tom, jaké je to být netopýrem. [...] Pokud si to vůbec dokážu představit, znamená to jenom, co by to znamenalo pro mne chovat se jako netopýr. O to však nejde. Chci vědět, jaké je to být netopýrem pro netopýra."
(Nagel, Thomas. 2015. „Jaké je to být netopýrem?" Vědomí bez redukce, s. 22–24)
a) Netopýři nemají vědomé prožitky, chovají se jako automaty.
b) Ačkoliv se prožitky netopýrů liší od těch lidských, jejich pečlivý vědecký popis postačuje pro jejich pochopení.
c) Vědomé prožitky není možné plně vysvětlit na základě popisu fyzických vlastností a projevů organismu.
d) Porozumění prožitkům netopýrů je možné, pokud pro ně najdeme správnou analogii v lidské zkušenosti.
Konečné umístění našich žáků (v závorce počet bodů):
Test: 40 bodů (70 % = 28; 85 % = 34) Dva nejúspěšnější řešitelé z každé školy jsou pozváni do finálového kola. Podmínkou postupu do finále je zisk minimálně 70 %, 28 bodů.
Adam Pultar (33)
Monika Lacinová (28,5)
Beáta Horská (26)
Sandra Horáková (25)
Klára Pavlíková (23)
Eva Hlaváčková (22)
Štěpánka Melichová (21)
Ivan Hlávka (21)
Jan Svoboda (17)
Mgr. Eva Pýchová