Oceán
V pondělí 20. října absolvovaly všechny třídy našeho gymnázia přednášku na téma Oceán. Tato environmentální akce je součástí projektu NEPZ – Nejbohatší ekosystémy planety Země, jež se zaměřuje na význam, ochranu, ohrožení ekosystémů a biodiverzity s etickým přesahem ve spojitosti s udržitelným soužitím člověka s přírodou. Cílem přednášky je nejen vzdělávat, ale rovněž motivovat žáky k ochraně přírody ve společenské i osobní rovině.
Po roce k nám do auly tedy opět zavítali zkušení členové z české neziskové organizace Justice for Nature. Po loňské přednášce o tropických pralesech nás vzali na výpravu na oceán. Dozvěděli jsme se o důležitosti těchto ekosystémů z hlediska klimatické stability, seznámili jsme se s oceánskou biodiverzitou, která je ohrožena nadměrným rybolovem a znečištěním, a nahlédli do programu Oko oceánu. Tento program se zabývá monitorováním a ochranou podmořského světa se zaměřením na mořské savce, velryby a delfíny. Vlajkovými zvířaty programu jsou keporkakové dlouhoploutví, kteří připlouvají do zátoky Santa Elena v Kostarice od července do března za účelem rozmnožování. Rád/a by ses dozvěděl/a víc? Klikni zde: https://www.justicefornature.org/
A co například zaujalo naše studenty z 1.A a z maturitních ročníků?
- Oceány vytvářejí nejvíce kyslíku a pohlcují nejvíce CO2.
- Víme více o vesmíru než o oceánech.
- Velikost rybářských sítí, množství ulovených ryb, které se, už mrtvé, hází zpět do vody (na 1 kg chtěného zboží připadají 4 kg toho nechtěného).
- Tím, že mají rybářské lodě sítě a dole řetězy, rozrývají dno oceánu a tím se uvolňuje CO2 zpět do ovzduší. Sítě na rybolov mohou být dlouhé až 80 km.
- To, že už jsou jen 3 % tuňáků.
- Určité druhy velryb cestují z Kalifornského zálivu až do Antarktidy, aby se najedly.
- Tím, že krmím psa granulemi, ohrožuju život ve vodě.
- Líbil se mi nápad dobrovolnictví na Kostarice.
- Třídit a celkově snížit množství našeho odpadu, nepodporovat obchod s ohroženými druhy zvířat, podporovat výzkumné organizace.





