Badatelská hodina dějepisu v primě
V primě začínáme s výukou dějepisu od pravěku, a protože život pravěkých lidí nelze rekonstruovat bez pomoci archeologie, podívali jsme se blíže na tuto zajímavou vědeckou disciplínu.
Nejprve se naši žáci stručně seznámili prostřednictvím programu ČT Edu s archeologií jako vědeckou disciplínou, upevnili si své poznatky s pomocí pracovního listu a následující vyučovací hodinu je čekalo cvičné archeologické naleziště.
Třída se podle náhodného klíče rozdělila do šesti badatelských týmů. Každý tým měl na našem cvičném nalezišti schované modely pravěkých artefaktů. Každá skupina měla za úkol nejprve opatrně za pomoci k tomu určených nástrojů objevit své artefakty a zformulovat své badatelské otázky. O účelu některých nálezů nebylo pochyb hned od začátku, účel jiných pak bylo možné stanovit na základě odborné literatury. Jednotlivé týmy také měly za úkol své nálezy fotograficky zdokumentovat a změřit. Výsledky svého bádání pak členové týmů zapisovali do připravených badatelských listů, v nichž nechyběla závěrečná reflexe o tom, co nového se v dnešní hodině žáci naučili. Nakonec měla každá skupina vytvořit svůj příběh o tom, jak se mohly nalezené artefakty dostat právě na toto místo, k čemu sloužily pravěkému člověku a seznámit s ním ostatní badatelské týmy.
Badatelská hodina dějepisu naše žáky velmi zaujala. Někteří byli ve svém vyjádření struční: „Práce se mi moc líbila a byla zajímavá, bavilo mě to." Nebo: „Dnešní hodina se mi líbila." Více se však rozepsala například Stella: „Dnešní hodina se mi velice líbila, protože mi přiblížila pohled, jak pracují archeologové a také mě velice bavilo kopání a vymýšlení, jak se nález na tato místa dostal. Díky této hodině mě archeologie začala více zajímat a chtěla bych o ní zjistit ještě víc."
Již teď mohu třídě slíbit, že se v tomto školním roce ještě k archeologii vrátíme, až se budeme seznamovat s dějinami starověkého Říma.
Aleš Kotyk