"Toužil jsem prospěti vědě a vlasti své."
Dr. Emil Holub


Diskuze se senátorem Grulichem

Ve čtvrtek 21. března naše třídy 7. C a 3. A navštívil senátor za obvod Rychnov nad Kněžnou, pan Mgr. Jan Grulich. Měl pro nás připravený velice zajímavý program. Po úvodním představení a uvedení do problematiky se nám pokusil vysvětlit, jak funguje proces schvalování zákonů, tedy jak zákon vzniká ve vládě, jak putuje přes poslaneckou sněmovnu a jak se o něm následně rozhoduje v Senátu.

Pomocí jednoduché hry nám tento proces ještě více osvětlil díky klasické Komenského technice „škola hrou" – nejprve nám předložil zákon, o kterém jsme poté měli debatovat. Byl to návrh fiktivního ministra školství, podle kterého by letní prázdniny trvaly pouze jeden měsíc. Trvaly by konkrétně od 15. července do 15. srpna. Poté nás rozřadil do tří pracovních skupin, ve kterých jsme měli návrh prodebatovat – do vládnoucí koalice, která byla ve většině pro návrh, opozice, která byla proti, a do extremistických stran, jejichž rolí bylo být jakousi „divokou kartou," která se může v kterékoliv chvíli přiklonit na jakoukoliv stranu.

Boj mezi stranami s různými názory to byl skutečně zajímavý, ale nejspíš nikoho nepřekvapí, že návrh nebyl schválen, dokonce ani s kompromisy, dodatky a úpravami. Vrátil se do Poslanecké sněmovny, a co s ním bude dál, to už se nejspíš nedozvíme.

Co jsme se ale dozvěděli, bylo, jak vlastně funguje Senát, co obnáší být senátorem, a jak bychom mohli i my v budoucnu ovlivňovat to, jakou cestou se vydá náš stát. Beseda to byla nesporně zajímavá, a je tedy na místě tímto poděkovat nejen panu Grulichovi, že si pro nás vyhradil svůj vzácný čas, ale také paní ředitelce a všem, kteří spolupracovali na tom, aby se tato beseda mohla uskutečnit. Doufáme, že nás pan Grulich zase někdy poctí svou návštěvou a že se od něho třeba dozvíme další věci, na které pro tentokrát nezbyl prostor.

Ohlasy studentů:

Markéta Mrázová (3. A): Bylo to super, simulace schvalování zákona mě neskutečně bavila, a za mě to snad byla nejzábavnější přednáška/workshop, co kdy v aule byl. Možná by bylo fajn, kdyby bylo víc času, aby se stihla delší diskuze a i otázky na samotného senátora.

Veronika Valentová (3. A): Tuto besedu považuji za jednu z nejužitečnějších, co jsme jako třída kdy na naší škole absolvovali. Bylo nám vše vysvětleno srozumitelně a zábavnou formou, také oceňuji volnou diskuzi s otevřenými názory.

Ondřej Dufek (7. C): Beseda byla velmi přínosná. Dozvěděli jsme se informace z běžných jednání senátu, ale i profesního života Mgr. Jana Grulicha. Zopakovali jsme již probíraná témata z předmětu společenských věd jako například proces o přijetí zákonů či pravomoce senátora. Beseda mi přišla zajímavá a přínosná pro nás všechny.

Ivan Hlávka (7. C): Beseda byla zajímavá, nabídla nahlédnutí do práce senátora. Osobně bych uvítal, aby se probírala jiná témata, a to důkladněji. Musím ocenit ,,simulaci" jednání Senátu PČR.

Tereza Chudá (3. A): Nevěděla jsem, co od toho očekávat, a moc jsem se netěšila, ale pán byl vtipný, sympatický a předčil moje očekávání. Ze začátku mě to moc nebavilo, ale užila jsem si hraní si na Senát a schvalování zákona. Nejlepší část byla konečná diskuze, u které bych se nebránila, aby trvala déle. Všechny návrhy byly skvěle podané a souhlasila jsem s většinou. Reforma školství by se měla začít řešit, a ne jen nad ní polemizovat, a to co nejdřív.

24.03.2024 / Monika Lacinová, Adam Pultar (7. C)
zpětarchiv
 
© 2015 | Gymnázium Dr. Emila Holuba
tvorba webových stránek: logo-mima